
LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for July 2009 

 

I FREEDOM OF EXPRESSION  

Freedom of media and the right to freedom of expression through the right to public 

information are primarily regulated by Law on public information. This Law guarantees 

freedom of expression, and prohibits its limitations, and any influence and pressures 

exerted on media. In the period observed, various violations of freedom of expression 

were noted; the characteristic ones are presented here. A few threats to media and 

journalists were observed; however, the first half of the month was marked by the 

unprecedented campaign the Kurir daily led against the media outlet B92.  

 

1. Threats and pressures 

1.1. Belgrade, 1 July 2009 – The Kurir daily accused RTV B92 that they were 

preparing an ordered TV program, which should serve as a media introduction to 

the arrest of the founder of the Kurir, Radisav-Raja Rodic. According to the 

Kurir, the program was based on “trumped-up charges and cases launched 

against the Kurir and Mr. Rodic by Mladjan Dinkic, Minister for economy and 

regional development”, while B92 was to prepare and broadcast the program to 

repay the Minister for the soft loan granted. The Kurir also accused Dinkic that 

he was supplying B92 with copies of documents the tax officers had taken from 

Kurir, commenting that, as Tax administration had not found anything illegal in 

those documents, they were now used by B92 for the purpose of instigating 

media lynch.  

1.2. Belgrade, 2 July 2009 – The Kurir daily accused RTV B92 that they were 

covering a loss in business operations, amounting to about 8.5 million EUR, 

incurred over the period of the previous four years, using millions paid to them in 

the previous period by state companies, local tycoons and foreign donors. The 

Kurir accused the Deputy Prime minister, Mr Mladjan Dinkic, President of the 

Managing board of the Fund for development of Serbia for according preferential 

treatment to B92, granting this media organization a 42 million dinar loan.  

1.3. Novi Sad, 3 July 2009– Nenad Canak, LSV Leader and MP, announced 

pressing charges against the media reporting on his child custody lawsuit against 

his former wife. Media reported that Canak used his political influence against 

employees of Centre for social welfare – members of his political party, in order 

to be granted custody over the child before the proceedings were completed, due 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for July 2009 

 

to the alleged diminished capabilities of the child’s mother resulting from 

pregnancy. 

1.4. Beograd, 3 July 2009 – The Kurir daily accused TV B92 for creating a TV 

package on the ownership structure and companies related to Kurir and Radisav 

Rodic based on a private document a copy of which was taken without any court 

order or approval from the Kurir head office by Branislav Vukovic, tax officer, on 

performing inspection. According to the Kurir, B92 was doing this to repay 

Mladjan Dinkic, Deputy Prime minister, for the service done to them by letting 

the building of the National Bank of Serbia on conditions more favorable than the 

market ones. 

1.5. Belgrade, 4 July 2009 – Quoting an anonymous source, the Kurir daily 

accused the Ministry of economy and Deputy Prime minister, Mladjan Dinkic, of 

paying a monthly amount of 183,000 EUR to TV B92.  

1.6. Belgrade, 6 July 2009 – The Kurir daily published that “the owners of 

RTV B92 are trying to sell the majority of shares of this media organization in a 

panic”. According to an anonymous source, the buyer was not found among “the 

top authorities”, “due to the great losses of RTV B92”. 

1.7. Belgrade, 7 July 2009 – The Kurir daily published that the majority share 

package of B92 had been in the ownership of a company of the American 

financial tycoon George Soros for the previous six years, so that B92 was in 

violation of Law on broadcasting, according to which foreign natural and legal 

entities could not participate in capital of a broadcaster with more than 49% 

shares.  

1.8. Belgrade, 9 July 2009 – The Kurir daily published that “Slobodan 

Vucicevic, American citizen, tycoon and former taxi driver” allegedly evaded the 

payment of tax on capital profit achieved by increasing the value of the capital of 

B92 after his company had participated in the additional capitalization of this 

media organization in 2006. The Kurir also wrote that the documents gained 

were passed to the tax authorities. 

1.9. Belgrade, 13 July 2009 – The Glas Javnosti published that the tax police 

kept harassing the head offices of the Kurir, Glas javnosti, as well as companies 

connected to these media outlets. Contrary to regulations, they demanded 

passing of the documents relating to business operations in 1990, which, 

according to Radisav Rodic, founder of the Kurir and Glas javnosti, had been 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for July 2009 

 

taken by State security, Tax administration and Belgrade Commercial court 

officers before the democratic changes in 2000. 

1.10. Belgrade, 15 July 2009 – The rightist citizen association „Naši“ from 

Arandjelovac displayed in several towns of Serbia posters featuring pictures of 

„the most hated” persons in Serbia due to their alleged „Serbophobia”, as well as 

the logo of TV B92  under which there was the inscription „the most hated in 

Serbia, without  any precedent”. Marko Karadzic, State Secretary to Ministry for 

human and minority rights, assessed this as a manner of creating „to be shot” 

lists and said that the authors of these posters will be held responsible before law 

for threatening safety of numerous individuals. 

1.11. Belgrade, 19 July 2009 – The Kurir daily published that Marija Nenic, 

author of "Patrol" show broadcasted on TV B92, allegedly had her house 

constructed without a construction permit and on land belonging to someone 

else. The Kurir also places the journalist in connection with the disappearance of 

Milorad Dimic, the real land owner, which occurred „under dubious 

circumstances”. B92 lodged a protest because of the failure to publish the reply of 

Marija Nenic in the Kurir, and pointed to the fact that the text on the alleged 

construction of the house without a permit was only published to reveal the home 

address and data on the family members of the journalist whose program deals 

with current criminal affairs, which presented a serious threat to their safety. 

1.12. Novi Sad, 22 July 2009 – Three trade union activists from “Dnevnik 

holding”, Nikola Bogicevic, Zoran Krstic and Caba Turza, were taken into custody 

and held in remand for more than four hours by the Novi Sad law enforcement. 

The arrest of the trade union activists disrupted the protest of employees of 

“Dnevnik holding” who were on strike due to outstanding salaries and the 

ambiguous status of the company the privatization of which was stopped three 

years ago. One of the activists said that the police would press misdemeanor 

charges against them for traffic obstruction and criminal charges for obstructing 

an official in performing his duties. “Dnevnik holding” is a state company the 

related companies of which publish a large number of specialized magazines. 

“Dnevnik holding” is a minority owner of „Dnevnik Vojvodina Press“, company 

which published the Novi Sad „Dnevnik“ daily,  the majority owner of which is 

German WAZ company.  

 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for July 2009 

 

The Constitution of the Republic of Serbia (”The Official Gazette of RS”, No. 98/2006) 

guarantees the freedom of thought and expression, as well as the freedom of requesting, 

receiving and distributing information and ideas in speech, writing, picture or any other 

manner.  Furthermore, the Constitution establishes that the freedom of expression may 

be limited by law, provided this is necessary for the purpose of protection of rights and 

reputation of others, preservation of authority and impartiality of courts and protection 

of public health, ethics of the democratic society and national security of the Republic of 

Serbia. Law on public information (”Official Gazette of RS”, No. 43/2003, 61/2005) 

stipulates that no one shall, not even in an indirect way, limit the freedom of public 

information, in any manner suitable for restricting free flow of ideas, information and 

opinions. The Law especially stipulates that no one shall exert any physical or other 

pressure on a public media outlet and its employees, as well as influence aimed at 

obstructing their work. 

The Law also stipulates that the exponents of state and political functions shall have 

limited rights to protection of privacy, in case a person performing certain function is 

connected to some information vital for public. In the beginning of the month, the media 

reported on a case in which Nenad Canak, the leader of one the parties within the 

coalition in power and MP announced pressing charges against media in order to 

prevent publishing the texts treating the issue of his using his political influence against 

the politically active personnel  of the Centre for social welfare in relation to his child 

custody lawsuit against his ex wife (see: 1.3.)   

The period observed was especially marked with continuation of the campaign against 

B92, primarily by the Kurir and Glas javnosti dailies. In its new program, B92 

broadcasted that a large number of companies connected to the founder of the Kurir, 

Radisav - Raja Rodic, had been blocked for a period longer than one year, which is why 

the persons who were passed valid court decisions for compensation of damage against 

Kurir may not collect their dues. B92 indicated that it was unclear how it was possible 

for a newspaper insolvent for such a long time to be still published and paying for paper, 

printing services, journalists, and associates, as well as where the money resulting from 

selling the papers and advertising inventory ended up. This was followed by an 

avalanche of sometimes contradictory texts against B92, published primarily in the 

Kurir. The Kurir wrote that B92 was in serious debts, that the owners were trying to sell 

the company, but to no avail; that B92 broadcasted packages ordered by Deputy Prime 

minister Mladjan Dinkic; that, when ordering media campaigns, B92 was favored by 

state companies; that it leased business premises at a price lower than the market price; 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for July 2009 

 

and that it was in violation of the Broadcasting Act due to its majority foreign ownership. 

It is worthwhile mentioning that the published data on the ownership structure were 

incorrect, i.e. that persons who did not participate in the ownership over B92, in any 

manner, were stated as owners (e.g. George Soros) (see: 1.1, 1.2, 1.4, 1.5, 1.7) 

Starting with these general attacks against B92, the Kurir also initiated personal attacks 

against individual shareholders and journalists. Thus, Slobodan Vucicevic, whose 

company NCA Media owns shares of B92, was accused of tax evasion in terms of his 

participation in ownership over B92. The Kurir also published a text on Marija Nenić, 

the author of the program "Patrol", a specific „black chronicle”, that she was having her 

house constructed without any construction permit whatsoever and on the land 

belonging to a man who had disappeared „under un-clarified circumstances”. The text 

not only revealed the home address of this journalist, but also the fact that she lives there 

with her child, which was of no consequence for the text itself (see: 1.8. and 1.11.) 

In the current Broadcasters’ Code of conduct, the Republic Broadcasting Agency (RBA) 

prescribed that lengthy or repeated media campaigns without relevant new data which 

would justify prolonged or repeated reporting shall be prohibited for broadcasting 

companies and that this could serve as a base for pronouncing different measures, 

among which revocation of the broadcasting license. Print media in Serbia, however, do 

not have an appropriate self-regulatory body which would react in such cases. 

 

2. Court proceedings 

2.1. Požarevac, 3 July 2009 - Dragan Sormaz, Republic MP from DSS, paid 

the amount of 420,000 dinars to the widow of the late journalist Mile Veljkovic, 

as compensation for non-material damage and costs of court proceedings, upon 

the ruling of the District Court in Pozarevac. The late Veljkovic died in July last 

year in a car accident. In the disputable text published in „Smederevska sedmica“ 

weekly in 2003, Sormaz accused the journalist of making up that he had been 

slapped and removed from the local DSS session, where from he wanted to 

report. 

2.2. Novi Sad, 10 July 2009 - Milijana Baletic, journalist, was reinstated to 

her job position in RTV Vojvodina by a court decision. Baletic is remembered as 

the protagonist of nationally biased journalism on state television during the 

Milosevic regime. The Independent Association of journalists from Vojvodina 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for July 2009 

 

expressed its „astonishment” due to the court decision ruling that Baletic should 

be reinstated to her job position. 

2.3. Belgrade, 15 July 2009 – „Politika novine i magazini”, publisher of the 

Politika daily, Milan Misic, the editor-in-chief of the publication, and Rade 

Stankovic, journalist, were filed a ruling of the District Court in Belgrade to 

jointly pay the amount of 100,000 dinars to Julijana Nedeljkovic from Mala 

Ivanca as compensation nor non-material damage with all the accompanying 

legally accrued interest. The District Court also ruled that the Politika publish the 

ruling, which was done. The Court found that the Politika violated honor and 

reputation of Julijana Nedeljkovic in the text treating the property-related court 

proceedings she was involved in against her daughter in law, after both her ex 

husband and her son had passed away. 

2.4. Belgrade, 15 July 2009. – The First Municipal Court in Belgrade passed 

a first-instance decision in the case of the lawsuit filed by Mladjan Dinkic, Deputy 

Prime minister, ruling that the publisher and editor-in-chief of the Kurir, Rade 

Jerinic, pay one million dinars to Dinkic as compensation for non-material 

damage. The Deputy Prime minister had filed the lawsuit because of the texts 

published on 15 and 16 October 2008 entitled „The liar is a cheater: Lied again" 

and „All masks are off". Rade Jerinic said that the Kurir had already lodged a 

complaint against the decision. 

2.5. Belgrade, 21 July 2009. – The Supreme Court of Serbia amended the 

decision of the District Court in Belgrade which made Veran Matic, editor-in-

chief of TV B92, obliged under material responsibility to publish the reply of 

Marko Maksimovic, neuropsychiatrist and court expert from Novi Sad, by 

rejecting Maksimovic’s request as unfounded. The Supreme Court established 

that Maksimovic’s reply did not meet the conditions for publishing prescribed by 

Law on public information. 

 

In the period observed, two rulings were found especially interesting. In terms of the first 

one, according to which the Politika was made obliged to publish the ruling of the 

District court in Belgrade resulting from the lawsuit filed by Julijana Nedeljkovic from 

Mala Ivanca (see: 2.3), Serbian Law on obligations establishes that in case of violation of 

rights of an individual, the court may rule that the decision be published, in case this 

contributes to the purpose achieved by compensation. Law on public information 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for July 2009 

 

stipulates that the editor-in-chief of such a media outlet is obliged to publish the ruling 

pronouncing the obligation to compensate for damage without any comments and 

without any delay. In practice, rulings are published extremely rarely, and almost never 

without any comment. In this sense, the example of the Politika, which did publish the 

ruling, may be assessed as positive. It is unclear, however, to which extent mere 

publishing of the ruling, without any information whatsoever on the essence of the case 

and the manner in which the media outlet violated the rights of the claimant, may 

present real satisfaction to the claimant, especially in case several years have passed 

between the publishing of the disputable text and the court decision. 

The second very important ruling is the one passed by the Supreme Court of Serbia 

amending the earlier ruling of the District Court in Belgrade relating to the lawsuit to 

publish the reply,  conducted between Marko Maksimovic, neuropsychiatrist and court 

expert from Novi Sad against TV B92, i.e. Veran Matic as the editor-in-chief (see: 2.5.). 

Namely, three short statements given by Maksimovic were broadcasted in an 

investigative journalism program entitled ”B92 investigates – Property hunters” in 

September 2007. The program treated the cases in which elderly, frequently senile 

persons, were deprived of their business capabilities in court proceedings, so that their 

proxies appointed by court could alienate their property afterwards, leaving them 

without anything. Makimovic’s statements in the program related to cases in which he, 

in the capacity of a court expert, assessed whether the elderly were capable of taking care 

of their own interests. After the program had been broadcasted, Maksimovic filed a 

request to publish a reply. B92 did not publish the reply, assessing that there were legal 

grounds for not publishing it. During the course of the court proceedings, and contrary 

to Law on public information, Maksimovic changed the contents of the initial reply the 

publishing of which he had requested three times. In April 2009, District Court in 

Belgrade passed the decision ordering the defendant to publish the third version of the 

reply, amended during the proceedings. B92 appealed against this decision and stated in 

its appeal that validity of such a decision would lead to utter legal uncertainly. Namely, 

according to Law on public information, in the proceedings conducted for the purpose of 

publishing the reply, the discussion only relates to whether there is the obligation on part 

of the editor-in-chief to publish a concrete reply. If the courts allowed the claimants to 

remake the contents of their replies after lawsuits for failure to publish the reply had 

been launched, this would, in practice, lead to situations in which editors-in-chief would 

lose lawsuits even in case the decision not to publish a reply had been passed in 

accordance with law. The Supreme Court accepted this argumentation and ruled that 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for July 2009 

 

B92 was not obliged to publish Maksimovic’s reply, having in mind that the reply did not 

meet the conditions for publishing according to Law on public information. This ruling 

contributed to increased legal certainty, as well as the confirmed right of editors-in-chief, 

that the conditions for publishing a reply shall be assessed in accordance with the valid 

laws and in relation to the concrete text of the reply received. 

 


	I FREEDOM OF EXPRESSION

